Pięć działań, które pozwolą Ci wykorzystać w pełni narzędzia marketingowe platformy Kentico

Kentico to .NETowa platforma DXP o ugruntowanej pozycji rynkowej. Oferuje funkcje typowe dla systemów zarządzania treścią (CMS), a także platform marketingowych oraz narzędzi e-commerce. Rozwiązanie to jest dobrą alternatywą wobec zakupu trzech oddzielnych systemów i borykania się z ich integracją. 

Każda firma charakteryzuje się unikalnym modelem biznesowym, posiada określone potrzeby biznesowe i wymaga zindywidualizowanego podejścia wobec narzędzi marketingu cyfrowego. W Infinity Group doskonale zdajemy sobie z tego sprawę. W niniejszym artykule przedstawiam kilka porad, które pomogą w skutecznym wdrożeniu narzędzi marketingowych platformy Kentico.

Starannie zaplanuj pracę nad projektem 

Po sześciu latach pracy nad różnymi projektami zauważyłem, że menedżerowie potrafią postrzegać swoje plany jako „listy rzeczy do zrobienia”. Najpierw stwierdzają, że potrzebują nowej strony internetowej (bardzo często nie zadają sobie pytań pokroju „Dlaczego?” ani „W jakim celu?”). Po uruchomieniu nowej strony podejmują temat analityki (w końcu muszą składać raporty swoim przełożonym), a dopiero gdzieś na szarym końcu zaczynają myśleć o obsłudze komunikacji mailowej i automatyzacji procesów marketingowych. Zadania te są postrzegane jako niezależne punkty, które „powinny zostać wykonane”.

Przechodząc przez proces transformacji cyfrowej czy pracując nad nową witryną, należy jednak traktować wymienione czynności jako połączone ze sobą składniki. Jednym z nich jest właśnie marketing, o którym powinno się myśleć już na wstępnych etapach pracy nad projektem. Pozwoli to uzyskać spójny ekosystem współpracujących ze sobą mechanizmów systemu CMS, personalizacji, sprzedaży oraz analityki.

Wszystkie te mechanizmy wpływają na siebie — ich skuteczne połączenie jest istotne z punktu widzenia uzyskania optymalnych procesów marketingowych. Z tego względu trzeba dokładnie przemyśleć kolejne kroki. Najpierw przyjrzyj się zgromadzonym danym i stwórz strategię marketingową na podstawie zebranych informacjach analitycznych. Następnie zastosuj wybrane mechanizmy marketingowe, by zwiększyć zaangażowanie użytkowników strony, dostarczając im odpowiednie treści we właściwym miejscu i czasie. Taki przebieg projektowania i utrzymywania mechanizmów marketingowych z pewnością pozwoli zwiększyć współczynniki konwersji.

Implementuj, konfiguruj i integruj 

Implementuj 

Podczas planowania projektu opracowywane są szczegółowe wymagania dotyczące wdrożenia poszczególnych wymagań i funkcji. Faza implementacji składa się z opracowania szczegółów interfejsu użytkownika, a także prac programistycznych. Na tym etapie warto pamiętać o potrzebach związanych z marketingiem — dobrze zaplanowane założenia dotyczące personalizacji oraz strategii marketingowej pozwolą programistom odpowiednio wdrożyć mechanikę funkcjonalną komponentów, z których budowane będą poszczególne podstrony serwisu www. Jest to szczególnie istotne po przejściu platformy Kentico z technologii Portal Engine (web forms) do technologii MVC i .NET Core. Przejście to pozwala programistom korzystać z wszystkich zalet nowoczesnego procesu tworzenia aplikacji internetowych, ale wymaga oprogramowania ogólnych ram możliwości personalizowania komponentów tworzących strony. Wdrożenie obsługi personalizacji kluczowych modułów marketingowych, takich jak banery, rotatory i listy produktów umożliwi marketerom konfigurację scenariuszy marketingowych od razu po oddaniu nowego serwisu do użytku. 

Konfiguruj 

Kentico jest uniwersalną platformą, która może zaspokoić około 95% typowych potrzeb związanych z cyfrowym marketingiem i oferuje wiele gotowych do użycia narzędzi marketingowych. Oczywiście nie działają one same z siebie — wymagają skonfigurowania przez wykwalifikowanego marketera. Warto zacząć od konfiguracji mechanizmów person, grup kontaktów i oceny gotowości leada. Mechanizmy te umożliwiają zbieranie danych niezbędnych przy personalizacji treści.

Każda firma ma swój unikalny charakter, każdy biznes — swoje potrzeby, a każdy serwis www jest inny. W związku z tym w przypadku każdego projektu niezbędne jest oprogramowanie dodatkowych, niestandardowych mechanizmów związanych z marketingiem. Kentico oferuje kilkadziesiąt wbudowanych makr (gotowych reguł segmentacyjno-personalizacyjnych), mimo to w większości naszych projektów tworzyliśmy dodatkowe 2-3 makra rozszerzające standardowe możliwości Kentico. Dzięki temu byliśmy w stanie zaspokoić wszystkie potrzeby biznesowe naszych partnerów. Kentico jest wyposażone w zaawansowany moduł Marketing Automation, który pozwala zautomatyzować cały proces dojrzewania leada oraz komunikację posprzedażową. Moduł ten obsługuje stronę www oraz mailingi.

A co jeżeli chciałbyś prowadzić zautomatyzowaną komunikację marketingową również za pomocą SMSów? Nie jesteś w tym odosobniony! W Infinity Group mamy doświadczenie w rozszerzaniu możliwości modułu Markeing Automation o tworzenie zautomatyzowanych scenariuszy komunikacji, które obejmują również kanał SMS. Podsumowując: Kentico jest wyposażone w wiele praktycznych narzędzi, a współpraca z doświadczonymi programistami i marketerami pozwala w pełni wykorzystać możliwości wbudowanych funkcji, a także zaimplementować dodatkowe rozszerzenia, które umożliwią zaspokojenie nawet najbardziej wyśrubowanych potrzeb biznesowych. 

Integruj 

Działy sprzedaży i marketingu muszą ze sobą ściśle współpracować, by osiągnąć maksymalną skuteczność działań marketingowych i sprzedażowych. Informacje o zachowaniu użytkownika na stronie powinny być dostępne w systemie CRM, a informacje na temat sprzedaży — w Kentico. Pozwoli to na jeszcze lepszą personalizację treści stron i maili. Wymiana danych pomiędzy systemami sprzedażowymi i marketingowymi umożliwia projektowanie wysoce angażujących ścieżek komunikacji z użytkownikiem, a integracja wszystkich elementów cyfrowego ekosystemu przekłada się na sukces w cyfrowym świecie. 

Gromadź i analizuj dane

W jaki sposób mam przeprowadzić segmentację? Jakie są potrzeby użytkowników mojego serwisu? Czy personalizacja naprawdę działa? Te pytania słyszymy od większości naszych partnerów. Mogą one wydawać się trudne, ale tak naprawdę wymagają po prostu przyjrzenia się danym! Odpowiednie raporty i dashboardy umożliwią podejmowanie właściwych decyzji biznesowych dotyczących segmentacji użytkowników, weryfikacji skuteczności prowadzonych kampanii i optymalizacji strony www.Ponadto, stały pomiar efektywności wdrożonych scenariuszy personalizacyjnych pozwoli dokonać oceny wstępnych założeń i zmodyfikować zaimplementowane mechanizmy tak, aby ewoluowały one wraz z naturalnymi zmianami środowiska biznesowego.

Traktuj personalizację jako proces 

Personalizacja jest procesem, który nie powinien kończyć się w momencie wdrożenia wszystkich zaplanowanych scenariuszy. Jeżeli chcemy działać skutecznie w dalszej perspektywie, nie możemy iść na skróty. Metodyka pracy przedstawiona na poniższym diagramie zapewnia uzyskanie i utrzymanie skuteczności działań marketingowych.

wykorzystanie-narzedzi-marketingowych-kentico-proces-personalizacji-pl
Rys. 1 – Efektywny proces personalizacji

Efektywność scenariuszy personalizacyjnych i kampanii marketingowych powinna być mierzona za pomocą kluczowych wskaźników efektywności (KPI) oraz konwersji. Takie podejście ułatwi zauważanie obszarów, które można usprawnić. Pozwoli ono również zoptymalizować treści publikowane na stronach, a także dostosować mechanizmy marketingowe do aktualnej sytuacji rynkowej i ekonomicznej. 

Przeszkol zespół marketerów 

Wykorzystanie pełnego potencjału drzemiącego w narzędziach marketingowych platformy Kentico wymaga nie tylko wiedzy i doświadczenia w zakresie samego marketingu. Potrzebna jest również szczegółowa wiedza na temat działania każdego z narzędzi. Autorzy Kentico udostępniają rozbudowaną, dokładną dokumentację, z której mogą korzystać programiści oraz marketerzy. Ponadto, Kentico oferuje kursy pozwalające marketerom wdrożyć się do nowego środowiska pracy. Warto też wiedzieć o tym, że marketerzy mogą przystąpić do oficjalnego egzaminu Kentico certyfikującego ich kompetencje. 

Podsumowanie 

Pięć wątków poruszonych w tym artykule, to tylko wycinek listy zagadnień, które trzeba wziąć pod uwagę, rozpoczynając proces cyfrowej transformacji lub projektowania nowego cyfrowego ekosystemu. Zagadnienia te są jednak kluczowe z punktu widzenia efektywności wdrożenia mechanizmów marketingowych i wykorzystania pełni możliwości narzędzi oferowanych przez Kentico. Jeżeli poszukujesz zespołu doświadczonych, certyfikowanych marketerów i programistów Kentico — skontaktuj się z Infinity Group. Jako Kentico Gold Partner pomożemy Ci wykorzystać pełnię możliwości tej platformy w obszarze działań marketingowych. 

Previous Post
Next Post