Consent Management Platform: Klucz do efektywnego zarządzania zgodami na cookies

Czy wyobrażasz sobie świat bez ciasteczek? Nawet jeśli nie to rzeczywistość cookieless jest już bliżej niż dalej. W głowach marketerów ten scenariusz rodzi wizję z najgorszych koszmarów. Dlaczego? Cookie to informacja, a informacje to dane (na przykład o zachowaniach użytkowników), które – po poddaniu analizie – mogą wesprzeć proces podejmowania decyzji biznesowych. Co jednak zrobić, gdy przepisy oraz przeglądarki wprowadzają coraz bardziej rygorystyczne zmiany w sposobie uruchamiania i wykorzystywania plików cookie? Jeśli powstaną luki w informacjach o użytkowniku podczas Customer Journey, nie można mówić o podejmowaniu decyzji w podejściu data-driven (wykorzystującym dane/opartym na danych). Jak więc pozyskiwać dane o użytkownikach efektywnie, a zarazem zgodnie z prawem? Ten temat rozwijamy w naszym artykule.

Znaczenie CMP w świecie Cookies

Jednym ze sposobów śledzenia zachowań za zgodą użytkowników jest wykorzystanie platform do zarządzania zgodami na pliki Cookies. Narzędzia Consent Management Platform (CMP) regulują prawidłowość przekazywania informacji o zgodach na Cookies do skryptów monitorujących zachowania użytkowników na stronie. Mogą się uruchomić lub nie z zależności od zgody użytkownika.

Prawidłowo skonfigurowane narzędzie CMP to jednak nie wszystko. Uruchamiając funkcję zbierania zgód, nie mamy wpływu na decyzję użytkownika co do wyrażenia zgody na zbieranie informacji o nim.

Jako uzupełnienie konfiguracji CMP Google wprowadziło mechanizm w postaci warunkowego uruchamiania tagów analitycznych w trybie zgody (Google Consent Mode). Zawierają one jedynie dane statystyczne o wizycie, bez zapisywania plików cookie, w tym informacji o zdarzeniach konwersji. Pozwala to na uzupełnienie luk w danych o zachowaniach realnych użytkowników danymi modelowanymi o odwiedzających. To rozwiązanie dostarcza informacji bliższych rzeczywistości niż w przypadku braku pewnych danych.

Poniżej lista tagów Google, które zawierają wbudowane mechanizmy sprawdzania zgody użytkownika i dostosowują ich działanie na podstawie wyrażonej zgody:

  • Google Analytics,
  • Google Ads,
  • Fleedlight,
  • Conversion Linker.

Podstawowy proces zbierania danych na podstawie plików Cookie

  • Użytkownik (przeglądarka, z której korzysta) odwiedza stronę.
  • W momencie wejścia na stronę, zaimplementowany na niej kod śledzący zaczyna zbierać dane o aktywnościach użytkownika.
  • Dane są dynamicznie przekazywane na serwery 3rd party (np. Google Analytics), gdzie następuje ich przetwarzanie, po czym prezentowane są w formie raportów w zewnętrznych dashboardach.
consent management platform: klucz do efektywnego zarządzania zgodami na cookies 1
Rys. 1: Proces zbierania danych na podstawie plikow Cookie

Proces zbierania danych na podstawie plików Cookie z wdrożeniem CMP

  • Użytkownik (przeglądarka, z której korzysta) odwiedza stronę.
  • Wraz z rozpoczęciem ładowania strony uruchamia się Cookie Consent Banner z opcjami wyboru, na jakie ciasteczka użytkownik wyraża zgodę, wchodząc do serwisu:
    • do momentu dokonania wyboru przez użytkownika Zgoda jest domyślnie w trybie odmowy;
    • gdy użytkownik zamknie baner i nie dokona wyboru, Zgoda pozostaje domyślnie w trybie odmowy;
    • gdy użytkownik wyrazi zgodę na daną kategorię plików cookie, tryb zgody zmienia się na “przyznane”.
  • Tylko w przypadku wyrażenia zgody na śledzenie kod śledzący zaimplementowany na stronie zaczyna zbierać dane o aktywnościach użytkownika.
  • Dane są dynamicznie przekazywane na serwery 3rd party (np. Google Analytics), gdzie następuje ich przetwarzanie, po czym prezentowane są w formie raportów w zewnętrznych dashboardach.
consent management platform: klucz do efektywnego zarządzania zgodami na cookies 3
Rys. 2: Proces zbierania danych na podstawie plikow Cookie z wdrozeniem CMP

Proces zbierania danych na podstawie plików Cookie z wdrożeniem CMP + GCM

  • Użytkownik (przeglądarka, z której korzysta) odwiedza stronę.
  • Wraz z rozpoczęciem ładowania strony uruchamia się Cookie Consent Banner z opcjami wyboru, na jakie ciasteczka użytkownik wyraża zgodę, wchodząc do serwisu:
    • do momentu dokonania wyboru przez użytkownika Zgoda jest domyślnie w trybie odmowy (z wyjątkiem tagów Google, które uruchamiają się warunkowo, przekazując anonimowe dane analityczne);
    • gdy użytkownik zamknie baner i nie dokona wyboru, Zgoda pozostaje domyślnie w trybie odmowy (jak wyżej, oprócz tagów Google);
    • gdy użytkownik wyrazi zgodę na daną kategorię plików cookies, tryb zgody zmienia się na “przyznane”.
  • W przypadku braku wyrażenia zgody na śledzenie tylko kod śledzący od Google zaimplementowany na stronie zaczyna zbierać anonimowe dane analityczne o aktywnościach użytkownika.
  • Dane dynamicznie przekazywane są na serwery 3rd party (np. Google Analytics), gdzie następuje ich przetwarzanie, po czym prezentowane są w formie raportów w zewnętrznych dashboardach.
consent management platform: klucz do efektywnego zarządzania zgodami na cookies 5
Rys. 3: Proces zbierania danych na podstawie plikow Cookie z wdrozeniem CMP i GCM

Czym jest Consent Management Platform (CMP)?

Platformy do zarządzania zgodami na ciasteczka to rozwiązania, które umożliwiają uruchomienie plików cookie na stronie internetowej tylko za zgodą i wiedzą użytkownika. Dzięki temu pomagają przestrzegać regulacji prawnych związanych z ochroną prywatności użytkowników. Dodatkowo wyposażone są w mechanizmy agregowania zgód na pliki cookie oraz pozwalają użytkownikom na zmianę swojego wyboru lub – w razie potrzeby – całkowite usunięcie danych.

Najważniejsze przesłanki za wdrożeniem CMP:

  • Zgodność z regulacjami związanymi z ochroną prywatności;
  • Większa kontrola nad przetwarzanymi danymi o zachowaniach użytkowników w serwisie;
  • Poprawa zaufania użytkowników odwiedzających witrynę.

Dlaczego warto używać Consent Management Platform? 

Zgodnie z prawem, strony internetowe, które wykorzystują pliki cookies, są zobowiązane do uzyskiwania zgód od użytkowników na uruchomienie plików Cookies innych niż niezbędne do funkcjonowania serwisu. 

Aby korzystać z informacji zbieranych z pomocą takich narzędzi, jak Google Analytics, Adobe Analytics, Piwik PRO, Matomo, Google Ads, Floodlight, Facebook Pixel, Linkedin Insight Tag, Google Optimize, etc., wymagane jest zapamiętanie ustawień wyboru zgód, na podstawie zgody udzielonej przez użytkownika w sposób łatwy i świadomy w pierwszej interakcji z serwisem. 

Platformy do zarządzania zgodami ułatwiają ten proces i wstępnie klasyfikują ciasteczka zewnętrznych dostawców w określone grupy rodzajów plików cookies:

consent management platform: klucz do efektywnego zarządzania zgodami na cookies 7
Rys. 4: Kategoryzacja plikow Cookie

Dodatkowo, na etapie całego procesu użytkownik powinien mieć równie łatwą możliwość zmiany decyzji lub całkowitego odwołania wcześniej wyrażonej zgody – zastosowanie CMP także na to pozwala.

Przykładowe podstawy prawne przy wdrożeniu CMP:

Korzyści zastosowania Consent Management Platform 

Zanim przejdziemy do omówienia korzyści płynących z wdrożenia CMP, warto wspomnieć o wyzwaniach związanych z ochroną prywatności, przed jakimi stoją przedsiębiorcy prowadzący działalność online. Wśród tych wyzwań znajdują się m.in.:  

  • znalezienie właściwego sposobu na zbieranie i wykorzystanie danych o zachowaniach użytkowników, 
  • niejasności w informacjach na stronach polityki prywatności, 
  • ciągłe zmiany przepisów regulujących ochronę prywatności. 

Powyższe przykłady pokazują, jak niewiele trzeba, by wpaść w pułapkę i popełnić błąd w zakresie ochrony danych. Zdarza się, że nawet szeroka wiedza w tej dziedzinie nie jest w stanie zapobiec niedopatrzeniom, za które – jak się okazuje – trzeba zapłacić wysoką cenę. W ostatnich latach coraz częściej słyszymy bowiem o naruszeniach prywatności użytkowników, których sprawcy (a raczej reprezentowane przez nich organizacje) ponieśli poważne konsekwencje prawne i finansowe. 

Zastosowanie Consent Management Platform może uchronić przedsiębiorcę przed błędami w zakresie ochrony prywatności użytkowników ze względu na szereg korzyści, jakie oferuje – a oferuje je nie tylko organizacjom, lecz także użytkownikom. 

Korzyści dla użytkowników 

CMP to narzędzie, które daje użytkownikom pełną kontrolę nad danymi, jakie chcą przekazać odwiedzanej witrynie internetowej. Daje im ono możliwość wyboru, którzy dostawcy mogą uruchomić swoje pliki cookies i jakie to są pliki cookie, a także pozwala na wyrażenie zgody tylko na niezbędne ciasteczka (te warunkujące prawidłowe działanie serwisu). Dzięki temu narzędziu użytkownicy czują się bezpiecznie i chronią swoją prywatność. Z CMP użytkownicy mogą w każdej chwili zmienić swoją decyzję o zgodzie lub wycofać ją w dowolnym momencie.  

Korzyści, jakie CMP przynosi użytkownikom

  • Większa przejrzystość i kontrola nad uruchamianiem plików cookie. 
  • Możliwość łatwego zarządzania zgodami. 
  • Możliwość zmiany preferencji dotyczących wyrażonej zgody na cookies. 
  • Ochrona prywatności użytkowników. 

Korzyści dla organizacji

CMP to narzędzie, które przynosi wiele korzyści również dla organizacji. Po pierwsze, pomaga w zachowaniu zgodności z regulacjami dotyczącymi prywatności, takimi jak RODO. Wdrożona platforma do zarządzania zgodami umożliwia minimalizowanie ryzyka naruszeń przepisów oraz budowanie zaufania klientów poprzez transparentne i odpowiedzialne zarządzanie plikami cookie, które mogą zawierać dane o zachowaniach użytkowników.

Korzyści, jakie CMP przynosi organizacjom:

  • Minimalizowanie ryzyka naruszeń związanych z przetwarzaniem danych w plikach cookie bez zgody użytkownika.
  • Budowanie zaufania klientów do marki.
  • Poprawa wizerunku firmy.
  • Skuteczne zarządzanie zgodami i preferencjami użytkowników.
  • Zwiększenie przejrzystości procesu udzielania zgody na używanie plików cookie.

O tym, jak prawidłowo wdrożyć CMP oraz z jakich narzędzi warto skorzystać przeczytasz w drugiej części artykułu, która już wkrótce ukaże się na naszym blogu. Aby nie przegapić kolejnej publikacji, obserwuj nasze media społecznościowe – znajdziesz nas m.in. na Facebooku i LinkedIn.


FAQ

Co to jest platforma zarządzania zgodami?

Platforma zarządzania zgodami (CMP) to oprogramowanie pomagające w zbieraniu i zarządzaniu informacjami osobistymi oraz zgodami użytkowników, zapewniając zgodność z przepisami o ochronie danych. Automatyzuje procesy zgód, zapewnia pozwolenia na użycie plików cookie i śledzenie danych oraz ułatwia aktualizacje preferencji użytkowników.

Kto potrzebuje platformy zarządzania zgodami?

Platformy zarządzania zgodami (CMP) są niezbędne dla firm, zwłaszcza tych działających w obszarach objętych przepisami o ochronie danych, takimi jak GDPR w UE. Są kluczowe dla marek w automatyzacji procesów zarządzania zgodami, zapewniając bezproblemowe przestrzeganie GDPR bez odwracania zasobów od głównych operacji.

Jaki jest przykład zarządzania zgodą?

Przykładem zarządzania zgodą zgodnie z nowymi dyrektywami dotyczącymi polityki plików cookie jest jasne, konkretne i zrozumiałe powiadomienie o plikach cookie na stronie internetowej lub w aplikacji. Powiadomienie to pojawia się podczas pierwszej wizyty użytkownika i zawiera: 1) Szczegółową politykę plików cookie, 2) Opcję wyrażenia zgody na pliki cookie przez użytkowników oraz 3) Preferencje pozwalające użytkownikom akceptować lub odrzucać różne kategorie plików cookie. Ważne jest, aby użytkownicy aktywnie wyrażali zgodę, z domyślnie odznaczonymi polami wyboru w celu zapewnienia zgodności z GDPR.

Previous Post
Next Post