O czym trzeba pamiętać przy projektowaniu e-commerce

Bezpieczeństwo i zaufanie konsumentów

Podstawą sukcesu w e-commerce są oparte na zaufaniu relacje z konsumentami. Klienci nie tylko muszą mieć pewność, że otrzymają produkty na czas, ale także muszą mieć gwarancję ochrony danych osobowych. Dobrze zaprojektowana witryna e-commerce musi zawierać kilka funkcji budujących zaufanie i zapewniających bezpieczeństwo.

  1. Na przykład poprzez wizerunek (zdjęcia) osób, które stoją za marką,
  2. informacje kontaktowe,
  3. linki do mediów społecznościowych,
  4. czy też stronę z FAQ (często zadawanymi pytaniami).

Ważne jest ponadto, aby regulamin sklepu był opublikowany i łatwy do znalezienia. Każdy sklep internetowy powinien mieć określone zasady dotyczące wysyłki, zwrotów i zachowania prywatności. Klient powinien móc te zasady w łatwy sposób odnaleźć. Najgorsze co może być, to sfrustrowany klient, który nie może dowiedzieć się, jak zwrócić produkt, czy też jak firma zamierza wykorzystywać jego dane osobowe, to podstawowa rzecz. Jasne i wyraźne przedstawienie tych zasad pomaga budować zaufanie kupujących, zwiększa prawdopodobieństwo, że powrócą oni do naszych produktów czy usług w przyszłości, a przede wszystkim pomaga unikać nieporozumień i konfliktów.

Przy zakupach online bardzo istotne są recenzje produktów, które dostarczają kupującym dodatkowych informacji. Czytając recenzje, kupujący mogą dowiedzieć się więcej o cechach produktu, jego jakości, a nawet o tym, jak sprawdza się on w rzeczywistości. To z kolei może pomóc w rozwiązaniu wszelkich wątpliwości klienta i dzięki temu zapewnić lepsze ogólne wrażenia z korzystania z handlu elektronicznego.

Wiadomym jest, że kupujący martwią się o bezpieczeństwo swoich danych osobowych podczas zakupów online. Badanie przeprowadzone przez Norton wykazało, że 60% konsumentów unika sklepów internetowych, które nie wyświetlają plakietek bezpieczeństwa, a 78% stwierdziło, że nie wróciliby na stronę internetową po złych doświadczeniach z oszustwami związanymi z kartami kredytowymi. Co więcej, zgodność z PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard) stała się poważnym wyzwaniem dla firm obsługujących płatności online, których nieprzestrzeganie może skutkować wysokimi grzywnami.

Tu właśnie pojawiają się certyfikaty SSL (secure sockets layer). Certyfikaty SSL uwierzytelniają tożsamość strony internetowej i szyfrują informacje, które muszą pozostać bezpieczne. Innymi słowy, są gwarancją bezpieczeństwa danych kupujących. Poddanie się procesowi otrzymania certyfikatu SSL i upublicznienie go go nie tylko pomoże spełnić wymagania zgodności z PCI, ale przede wszystkim da kupującym pewność, że ich dane osobowe są bezpieczne.

Projektowanie interfejsu użytkownika

Projektowanie interfejsu użytkownika w e-commerce ma kluczowe znaczenie. Wygląd i styl strony internetowej są głównymi czynnikami wpływającym na pierwsze wrażenie. Według badania przeprowadzonego przez User Interface Engineering


„94% pierwszych wrażeń dotyczących firmy wynika z projektów stron internetowych”


Dlatego dobrze zaprojektowany interfejs użytkownika może pomóc poprawić wrażenia użytkownika, zwiększając prawdopodobieństwo, że klienci sfinalizują zakup.

Zaprojektowanie skutecznego interfejsu użytkownika dla e-commerce jest sporym wyzwaniem. Należy wziąć pod uwagę kilka czynników, takich jak:

  • nawigacja,
  • układ i
  • responsywność.

Dodatkowo ważne jest, aby pamiętać o konkretnych celach witryny e-commerce. Poświęcenie czasu na odpowiednie zaprojektowanie UI e-commerce przekłada się wprost na zwiększoną sprzedaż i liczbę zadowolonych klientów.

Projekt interfejsu użytkownika powinien być taki sam, niezależnie od tego, czy klient korzysta z niego online, w sklepie, czy na urządzeniu mobilnym. Projektując interfejs użytkownika e-commerce, ważne jest, aby pozostać wiernym tożsamości marki. Podążaj za nią – wybierz czcionki, kolory i elementy projektu, które odzwierciedlają markę i są spójne we wszystkich kanałach. Branding ma kluczowe znaczenie dla budowania silnej relacji marka-klient.

Istotne jest również przyjęcie hierarchii wizualnej. Najważniejsze treści powinny być wyświetlane na górze strony internetowej firmy. Ponadto wykorzystanie białej przestrzeni do wizualnego oddzielenia różnych sekcji ułatwi klientowi poruszanie się po stronie.

Chociaż projektowanie interfejsu użytkownika ma kluczowe znaczenie dla sukcesu platformy pokroju Kentico e commerce, nie zapominajmy, że celem strony internetowej jest wyświetlanie treści, które są przejrzyste i łatwe w nawigacji. Jeśli tekst wygląda jak grafika, może zostać pomylony z reklamą. Dlatego używaj tekstu o wysokim kontraście i ogranicz formaty czcionek. Na tym samym poziomie warto trzymać się znanych symboli. Nieznane symbole mogą zmylić kupujących i zniechęcić ich do zakupu produktu. Najskuteczniejszym sposobem uniknięcia nieporozumień jest oznaczanie ikon.

Wreszcie platforma handlu elektronicznego powinna unikać wyskakujących okienek. Nawet jeśli zawierają cenne informacje, rozpraszają uwagę i często są natychmiast odrzucane. Co więcej, klienci mają trudności ze znalezieniem informacji w wyskakującym okienku, gdy ono zniknie.

Nawigacja w witrynie

Nawigacja w witrynie musi być tak łatwa i prosta, jak to tylko możliwe. Jest to kluczowy, choć nieco niedoceniany element projektowania e-commerce. Nawigacja mówi o tym, jak łatwo ludzie mogą poruszać się po witrynie i podejmować w niej działania, znajdować produkty lub usługi, których szukają. Zakupy w e-commerce powinny być płynne, aby kupujący nie zatrzymywali się w trakcie procesu.

Kluczowe aspekty projektowania e-commerce, ułatwiające nawigację obejmują dobrze zdefiniowane kategorie produktów, wyszukiwarkę, filtrowanie produktów, szybki podgląd produktów i oferty specjalne. W przypadku kategorii produktów najwyższy poziom nawigacji powinien pokazywać różne oferowane kategorie produktów. Ważne, żeby były one sensownie pogrupowane w kategorie i podkategorie, ale także opisane w najprostszy możliwy sposób (najlepiej jednym słowem), aby kupujący mógł szybko przejrzeć i natychmiast zrozumieć, co mamy w ofercie.

Oczywiście kluczowa jest funkcja wyszukiwania. To pole wyszukiwarki powinno znajdować się na każdej stronie w łatwo rozpoznawalnej sekcji witryny i powinno być łatwo dostępne. Ważna jest również możliwość autouzupełniania, ponieważ ułatwia klientom znalezienie ich produktów i sugeruje produkty podobne do tego, czego szukają. A to w konsekwencji pozwala zwiększyć potencjalną sprzedaż. Możliwość filtrowania wyników również zwiększa prawdopodobieństwo zakupu, ponieważ klienci szybciej są w stanie znaleźć to, o co im chodzi.

Ważną funkcją jest też możliwość szybkiego podglądu produktu, co skraca czas potrzebny klientom na znalezienie produktu i niweluje konieczność nieustannego ładowania strony. Zazwyczaj szczegóły produktu są wyświetlane w oknie modalnym nad przeglądaną stroną. Nie chodzi o to, aby pokazywać wszystkie szczegóły produktu, to powinno być dostępne już w linku do pełnej strony, gdzie klient będzie mógł zapoznać się ze wszystkimi szczegółami. Wyraźny i łatwo dostępny przycisk „Dodaj do koszyka” oraz funkcja „Zapisz do listy życzeń” również ułatwiają wyszukiwanie i wpływają na zwiększenie sprzedaży.

Wreszcie oferty specjalne, rabaty powinny być zawsze widoczne, gdy klienci poruszają się po witrynie. To buduje przekonanie, że klienci mogą kupić coś w korzystnej cenie i tym samym zaoszczędzą pieniądze. Takie poczucie zaś wypływa na ogólny wzrost sprzedaży, nawet jeśli obniżki cen nie są w rzeczywistości drastyczne.

Źródło:

https://www.toptal.com/designers/e-commerce/ultimate-ecommerce-design-guide

Previous Post
Next Post